Hva er religion? Spørsmålet er grunnleggende i religionsforskningen. Å
definere religion er derimot ingen enkel beskjeftigelse. Dette er noe som
avspeiles i et mylder av ulike definisjonsforsøk i religionsforskningen.
Når vi skal studere religion som
fenomen, er det nødvendig å avklare hva vi mener med betegnelsen «religion». Vi
må gjøre tydelig hva begrepet innebærer. Liknende må vi benytte oss av en
definisjon som er analytisk fruktbar. Det vil si at den er, mer eller mindre,
nyttig for å studere fenomenet vi ønsker å undersøke. Dette er i motsetning til
at definisjoner vurderes som sanne eller usanne.
Det finnes ulike definisjonstyper.
Den ene definisjonstypen kan fungere til å fremheve enkelte aspekter ved et
fenomen, der den andre typen vil kunne synliggjøre andre sider ved det samme
fenomenet. Ved å være bevisst på definisjonenes fordeler og begrensninger, kan
vi reflektere over hvor fruktbar definisjonen vi benytter er for å undersøke et
bestemt fenomen.
Hvordan definere religion?
Formålet med religionsdefinisjoner er
å avgrense det man studerer. Definisjonen setter en ramme rundt studieobjektet.
Man bestemmer hva som er innenfor, og hva som er utenfor. Enkelte definisjoner
kalles for substansielle definisjoner. Den substansielle definisjonstypen
forsøker å forklare hva religion er, ved å karakterisere noen sentrale kjennetegn
ved religionens innhold. Substansielle definisjoner opererer ofte med et smalt
register for hva, og hvilke kriterier, som karakteriserer religion. Et element
som gjør definisjonstypen snever, er at den baserer seg på at religion
forutsetter en relasjon til en guddommelig eller transcendent dimensjon.
En annen definisjonstype er den
funksjonelle. Med denne type definisjoner er det ikke det religiøse innholdet
som er det sentrale, men heller hvilken funksjon religion har, eller hva religion
gjør for et individ eller et samfunn. Funksjonelle definisjoner opererer med et
bredere register for hvilke kriterier som konstituerer religion enn den substansielle
definisjonstypen.
Funksjonelle og substansielle
definisjoner tjener forskjellige formål. Hvor nyttige de to definisjonene er,
kommer an på hva en ønsker å undersøke. Er formålet å undersøke hva en kristen
eller en muslim tror på, vil kanskje en substansiell definisjon vise seg mest
fruktbar. Er formålet å forklare hvilken funksjon idéen om himmel eller helvete
har for kristne, eller idéen om karma i hinduisme, vil nok kanskje en funksjonell
definisjon vise seg nyttig.
De to definisjonstypene vil kunne
fremheve, men samtidig også utelate, ulike elementer ved religionen eller
religiøsiteten som undersøkes. Dette underbygger argumentet, nevnt
innledningsvis, at det ikke er snakk om at religionsdefinisjoner er sanne eller
usanne, men at de er mer eller mindre fruktbare i undersøkelsen av bestemte
fenomener.
Religion er ikke en størrelse i seg
selv. Religion er noe som må defineres frem i hvert enkelt tilfelle. Slik
avgrenser vi hva vi mener med begrepet religion når vi benytter det. Det er
derfor viktig å være bevisst på at måten vi definerer religion på vil ha stor betydning
og innvirkning på hvordan vi vurderer, og hva vi legger i, begrepet «religion».
Kommentarer
Legg inn en kommentar